Procesul de recrutare in spa

In decursul timpului am tinut de multe ori sa scriu si sa vorbesc despre necesitatea de a considera procesul de recrutare in spa ca fiind unul esential: spa-ul tau merge acolo unde personalul tau il duce.

Cand iti definesti conceptul, valorile si misiunea gandeste-te deja ca personalul tau va trebui sa cunoasca si impartaseasca aceleasi valori. Am lucrat cu staff din Indonezia, Italia, Brazilia, Thailanda, Azerbaijan, Spania, Filipine, SUA, Canada , Romania etc. Si cei cu care m-am inteles de la inceput si cu care am facut echipe extraordinare au fost cei pasionati de munca lor, care pretuiau educatia mai mult decat banii, care veneau cu idei si pentru care aprecierea din partea oaspetilor valora aur. Cum dai de acestia, te intrebi? Ei, aici vine arta..

Ca angajator, tu nu ai o pozitie de forta. Asta trebuie sa intelegi inainte de a incepe cautarea personalului. Spa-urile creeaza locuri de munca pentru oameni de talent. Si oamenii care au talent si cunostinte trebuie atrasi, apreciati, crescuti, educati si folositi ca educatori. Procesul de recrutare va incepe cu crearea unei organigrame in care definesti exact structura echipei tale. Creeaza apoi descrierea postului cu toate atributiile, avand grija ca acestea sa fie realiste: daca te astepti ca in timpii morti terapeutii tai sa preia din responsabilitatile receptiei acum este momentul sa gandesti asta si sa o pui pe hartie.

In mod ideal, contractele pentru personalul tau vor fi gata inainte de a incepe recrutarea. Aceste documente te protejeaza pe tine ca si angajator dar trimit de asemenea si un mesaj clar si concis angajatului, intr-o maniera profesionista. Oricine care vine sa lucreze pentru tine trebuie sa stie ce are de facut si in ce termeni: tu respecti pe oricine vine sa munceasca in afacerea ta , si astepti acelasi respect. Vei fi surprins de cat de bine sunt primite aceste documente.

Desi contractele nu garanteaza rezultatele, ele sunt efective in cazul acelor indivizi care au intentii rele sau pur si simple nu se potrivesc in companie- de multe ori, cerand de la diversi angajati semnarea unor clauze simple cum ar fi cele de confidentialitate am vazut ca nu doreau sa semneze; semnal de alarma pentru mine.

*Nota importante: inainte de a da personalului contractele pentru semnat, da documentele unui avocat sau consultant si asigura-te ca legea, restrictiile si orice indicatie care guverneaza aceste documente in regiunea sau tara ta sunt respectate.

De asemenea trebuie sa stii exact care este oferta financiara pe care vrei sa o faci in functie de pozitie. In afara ofertei financiare gandeste-te daca vei folosi un sistem de comisionare si cum vei distribui aceste comisioane. Considera daca oferi bonusuri, premii, traininguri. Educatia continua este unul din punctele forte in atractia si retinerea unui personal de elita. Pachetul compensatoriu trebuie prezentat cu claritate pentru ca acestia sa stie care este structura de plata si modalitatile de crestere salariala sau in functie, daca acestea exista; care sunt ajustarile aplicabile in diverse situatii, daca concediile medicale se platesc sau nu si in ce proportie etc.

Interviul trebuie facut in mai multi pasi; astfel vei evita o impresie gresita ( mai buna sau mai rea). Intervievatul poate fi emotionat, temator, poate aparea nesigur, avand in vedere ca este o prima si scurta intalnire care ii poate determina statutul din acel moment incolo. In cazul terapeutilor acestia vor avea un interviu, o proba practica cu Spa Directorul sau, unde exista Managerul de Tratamente ( in care se vor demonstra si abilitatile teoretice legate de practica propriu-zisa) si, daca este posibil o a doua proba mixta cu o alta persoana din spa, cu expertiza in respectiva meserie.

Oferta de angajare serveste pentru solidificarea termenilor negociati cu potentialii candidati in timpul interviului si fazelor de recrutare; va include fisa postului, va specifica daca exista o perioada de proba si care este aceasta, detaliile in cazul concedierii, orele de lucru si suplimentare, vacantele, cazurile de boala s.a.m.d.

Fisa postului va spune angajatului exact ce se asteapta de la el; acesta trebuie evaluat in relatie directa cu criteriile prezentate. Astfel, se evita confuzia si toata lumea se poate ocupa de ceea ce are de facut.

Scrisoarea de respingere trebuie sa fie de asemenea o regula a casei. Daca cineva a aplicat pentru o pozitie cu companía ta merita sa primeasca un telefon , un email sau o scrisoare care sa ii transmita ca nu a fost cel ales.

Manualul de politici si proceduri si manualul intern al personalului – detaliaza de asemnenea termeni agreati in care va avea loc colaborarea intre companie si angajati. Este important ca orice schimbare in protocolurile descrise in manuale sa fie anuntata si, manualele aduse la zi.

Adesea unul dintre cele mai importante avantaje pe care le ofera o companie in timpul recrutarii sunt oportunitatile viitoare; planul de crestere si educatie constituie un tip de program care un numai ca va atrage candidatii cei mai buni dar va juca un rol esential si in retinerea personalului existent.

 Un punct ´dureros´ in ceea ce priveste partea de personal din orice spa este marea fluctuatie existenta in acest domeniu. Din acest punct de vedere este bine sa institui o clauza de ´non-competitie in contract. Aceasta clauza stipuleaza ca angajatul agreeaza sa nu intre in competitie cu angajatorul. Daca angajatul va primi training valoros in timpul angajarii, clauza poate stipula ca timpul de non-competitie sa se extinda si dupa terminarea contractului in sensul in care fostul angajat nu poate performa anumite tehnici si tratamente in care a fost educat in compania angajatorului. De asemenea angajatul nu are voie sa solicite intr-o eventuala afacere concurenta personal si clienti de la fostul angajator.

 

 Termenii de confidentialitate asigura angajatorul ca vor angajatii nu vor divulga informatii confidentiala catre competitori sau ca se vor folosi de aceste informatii in beneficiul propriu intr-un anumit moment in viitor.

O formula putin diferita de a lucra este colaborarea cu contractori independenti. Nu recomand aceasta procedura decat in cazuri speciale, desi am vazut-o des folosita. Un contractor independent este ai greu de instruit in toate procedurile folosite si mai putin de incredere in ceea ce priveste confidentialitatea informatiilor primite si acordul de non-competitie. Daca , din orice motive alegi aceasta formula asigura-te ca toate conditiile de colaborare sunt agreate si semnate de ambele parti si condu audituri din timp in timp pentru a verifica ca termenii sunt respectati.

  Am acoperit partea ´tehnica´ a procesului de recrutare. Ramane insa o profunda parte umana in ceea ce priveste alegerea personalului in spa si recomand sa nu neglijezi orice sentiment pe care il ai vizavi de persoanele care lucreaza pentru tine. Stii genul acela de echipa care se simte ca o mare familie? Ei bine, exact aceea e si perceptia clientilor! In spa, mai mult decat oriunde ei trebuie sa se simta ´acasa´, protejati si rasfatati si acest lucru e cel mai bine facut de o echipa in care toti membrii se sustin unul pe celalalt, se repecta si se ajuta! Crearea acesteia este targetul si responsabilitatea ta.

Oana Manole