Conceptul spa horeca
Înainte de a începe orice etapă spa ce implică, cheltuirea de bani, am o sedința de brainstorming cu clienții noștri, urmat de un studiu de fezabilitate și analiza competiției. Acesta este punctul de plecare pentru definirea conceptului spa , firul conductor pentru dezvoltarea spa-ului. Cum le spun clienţilor noştri , conceptul este ceea ce transformă un spaţiu generic într-un spa autentic si intrigant . Este forţa unificatoare din spatele designului facilităţii , serviciilor şi meniurilor, care defineşte experienţa oaspetelui. Meniurile spa trebuie să fie o extensie a conceptului şi , astfel , au ca rezultat servicii memorabile ca trăire, orientate spre rezultat, care generează profit .
Spa-urile sunt cea mai ¨fierbinte¨ facilitate din industria hotelieră. Sunt un ¨ must –have ¨ pentru hotelurile de 4* si 5*, şi acum o facilitate aşteptată şi în proprietăţi mai mici ca hotelurile boutique, pensiuni de lux, ansambluri rezidenţiale sau, în viitor, city mall-uri. Când spaţiul pe care îl ai la dispoziţie este, însă, limitat, trebuie să fii creativ în legătură cu ceea ce vei folosi în spa-ul creat, şi trebuie să ştii cum poţi extinde experienţele specifice în afara celor patru pereţi ai unui spa ¨ tradiţional¨. Am aplicat deja cu succes această rețetă în propriul nostru spa, Spa d´Or, primul spa capsulă din România, care încorporează ideile de creație expuse mai jos. Tema noastră de proiect a fost ´Play, Pause, Paris!´, rezultatul fiind un spa ludic, contemporan, cu accente franțuzesti, de regăsit în meniul de terapii, în design și în specificul locației. De altfel, datorită fluiditații de prezentare, Spa d´Or a fost deja remarcat de reviste ca Forbes, The One, Elle si GQ.
În spatele fiecărui concept spa sunt două forţe generatoare : pe de o parte, informaţia în legatură cu cei care vor utiliza spaţiul respectiv şi expectativele lor , cu disponibilitatea de buget şi aşa mai departe, pe de altă parte, creativitatea de care dă dovadă consultantul spa în formarea unei idei, pe baza observaţiilor studiului.
În faza de creare a conceptului se pun bazele premisei pentru alinierea spa-ului la brand-ul care îl va patrona , se stabileşte o identitate şi o poveste şi se constituie ¨rama ¨ pentru arhitectura şi designul locaţiei. Dacă ¨acumularea de informaţii de afaceri este de importanţă vitală pentru cei care se ocupă de performanţa financiară şi operaţional㨠, după Julie Garrows, Managing Director, Intelligent Spas, creativitatea este relevantă şi în cazul operatorilor de spa care caută noi modalităţi de a imbunătăţi experienţele facilităţii şi de a face mai mulţi bani .
Spa d’Or Brasov, un concept ‚Play, Pause, Paris’
În definirea conceptului spa luăm în considerare :
- definirea USP ´s – puncte unice de vanzare . Acestea vor fi găsite , analizate şi propuse în faza de definire a conceptului , urmând ca apoi să se dezvolte pachete spa , promoţii , marketing şi advertising , pornind de la acestea . Pot fi puncte unice de vanzare : instalaţii ca patul Aquascape, patul multifuncţional pentru tratamente de scalp , coafor şi tratamente faciale de la Takara Belmont ; facilităţi de excepţie ca o piscină ludică ; posibilitatea de creare de pachete spa + hotel , spa+ hotel + activităţi gen golf, călărie , hiking ; un terapeut star ; o locaţie senzaţională.
- Filozofia de design – avem nevoie ca designul să fie aliniat cu designul hotelului sau locaţiei şi să prezinte o poveste unitară. Putem dezvolta spaţii de creaţie zen , exotică , de factură modernă sau clasică , spa-uri cu nuanţe glam , sau create în jurul unei metafore cum ar fi 1001 nopti , cele patru elemente, nopti arabe sau băile romane.
- Filozofia serviciilor : designul şi serviciile se vor complimenta . Într-un spaţiu de inspiraţie orientală se pot desfăşura fluid servicii spa ayurveda , se pot include zone de meditaţie etc . Importantă este ,de asemenea , căutarea şi selectarea brandurilor de produse spa corespondente filozofiei de servicii . Se vor avea în vedere includerea de servicii spa-med , instalaţii , serviciile ¨ tradiţionale¨ , zona de focus, determinarea experienţei oaspetelui.
- Servicii Signature şi ¨puncte magice¨ – scenografia in servicii. Pot fi servicii Signature tratamente speciale ca masajele Tuina , Lomi Lomi sau Shirodhara, ritualuri ca Javanese Lulur , echipamente ca dusul Vichy sau hammam-ul tradiţional cu gomaj si măşti corporale incluse , cabine spa VIP cu saună de 2 persoane şi zone de servire , includerea de servicii spa speciale ca ritualuri de baie in cameră , servirea de Spa Cuisine , crearea unui spa apart în hotel etc.
- Stabilirea conceptului operaţional care să descrie cum va funcţiona spa-ul şi clubul în cadrul planului concordat, atât din perspectiva oaspetelui cât şi din cea a operatorului.
Riserva Spa la Ramada Oradea, primul concept Wine Spa din Romania
Dacă deschizi un spa nou , sau vrei să adaugi noi oportunităţi, e important să vezi dincolo de tradiţional. Indiferent de dimensiunea locaţiei , un concept spa bazat pe creativitate te va ajuta să extinzi experienţa oaspetelui în spa sau în locaţie , să îmbunătăţeşti această experienţă , să găseşti mai multe oportunităţi de cross-marketing şi să faci un profit mai bun . Spa este un stil de viaţa aşa că nu te limita la cabinele de tratament : fii creativ , găseşte soluţii noi , locuri neexplorate care închid frânturi de ¨ viaţă spa¨. Sunt diverse aspecte ale conceptului spa care pot fi integrate pentru o abordare personalizată sau pentru a face facilităţile mai speciale. De exemplu :
Aria de retail / Recepţia
Dacă nu dispui de mult spaţiu, recepţia va include obligatoriu zona de retail. Trebuie să te gândeşti întotdeauna să ai o zonă unde să prezinţi produsele ; având în vedere că acestea sunt profitabile cu minimum de efort vei dori să extinzi oportunităţile de retail .
- Include o zona spa în mall-ul din oraş ; asigură-te că este o arie care stimulează simţurile , şi unde clienţii se pot ¨juca¨ cu produsele, le pot atinge si testa
- Poţi crea propria ta linie de produse , pe care să le foloseşti şi în tratamente. Dacă nu ai idee de unde să începi , întreabă-mă .
- Foloseşte produse din brandul spa ca amenităţi în camerele de hotel.
- Într-un hotel, poţi vinde produsele spa în minibar sau într-o tavă special amenajată in cameră . Am introdus acest serviciu într-un spa din Spania şi a fost un succes.
- Creează o pagină de ¨ spa pentru acas㨠pe web –ul tau. Aceasta va genera vânzări şi este o unealtă de marketing foarte bună .
Servicii si serviciu
Flexibilitatea este cuvântul de ordine în ceea ce priveşte ariile de tratament, şi versatilitatea pentru terapeuţii spa.
- Foloseşte spaţiul outdoor pentru activităţi fitness de-a lungul anului : hiking ,ciclism , înot , alergări , ore in grup etc .
- Creează cabine spa multifuncţionale : cabina de tratament poate fi folosită pentru faciale , masaje , tratamente corporale . Poţi adăuga un duş emoţional sau o cadă de hidroterapie pentru o zonă ¨ spa in spa¨
- Dacă locaţia şi vremea permit , oferă masaje afară : masaj de energizare la răsărit , masaj de relaxare la apusul soarelui , masaj sub stele etc.
- Oferă masaj în scaun la piscina , pe terenul de golf , la centrul de conferinţe etc .
- Angajează personal cu mai multe pregătiri: masaj şi tratamente corporale , facial si manichiură /pedichiură , cosmetologie ( piele , păr si unghii)
- Personalul fitness trebuie să fie certificat şi antrenat şi ca instructor, personal trainer şi specialist în recreere
- Personalul trebuie să ajute in aria de retail , fiind cei mai calificaţi pentru a răspunde întrebărilor oaspeţilor. Pot face tururi spa, promova abonamente şi memberships etc
Camera de hotel
Toate spaţiile de cazare sunt centrate pe a oferi paturi şi băi comfortabile astfel încât oaspeţii să aibă un somn plăcut şi o experienţă luxoasă in baie .
- Am menţionat amenităţile , dar poţi include de asemenea, papuci spa de reflexologie – în România comunistă erau o binecuvântată modă, mănuşi de loofah , pachete de vitamine , ceaiuri spa etc.
- Creează un meniu Spa Comfort cu selecţie de cd-uri , alegerea pernelor, alegerea produselor de baie , aromatizoare etc . Toate se pot găsi şi pe situl hotelului . Bineînţeles , camera customizată va avea un preţ mai mare
- Duşurile pot include componente spa : hidromasaj , opţiune de vapori
- Oferă un meniu de tratamente in cameră : masaje , manichiură , o listă de băi etc.
Restaurante
Tuturor ne place o masă copioasă şi un vin bun . Meniul restaurantelor poate include opţiuni sănătoase pentru cei care nu vor să cheltuiască foarte mult pentru fiecare masă .
- Oferă posibilitatea să aleagă porţii mai mici din reţeta originală, sau să poata mixa anumite meniuri
- Schimbă câteva dintre ingredientele iniţiale pentru o opţiune redusă în grăsimi şi calorii , în special pentru meniurile populare
- Oferă o listă de băuturi spa: poţi include smoothies din fructe de sezon, băuturi nutritive, sau cu proteine pentru mai mult focus, energie etc .
- Oferă Spa Cuisine în Spa: chiar daca nu ai un spaţiu pentru gătit, poţi lucra împreună cu o firmă de catering pentru opţiuni sănătoase: Fitness Salad, sushi & sashimi, Power Breakfast, Energy luncheon
Afară
- Dacă există spaţiu pe proprietate , gândeşte-te la ce se poate face afară pentru a crea locaţii minunate , oaze de relaxare unde oaspeţii tăi să regăseasca un sentiment de pace şi echilibru
- Creează o gradină sau un colţ verde –Private Zen Garden – cu plante aromatice, flori, verdeaţă; hamace sau chaise-longues, o zonă cu apă , cărări labirintice etc . Am văzut in Bali extraordinare spa-uri în grădini exotice, unde se faceau masaje in aer liber , sau exercitii pentru echilibru spiritual
- Oferă Yoga – de – Dimineaţă, la primele ore ale răsăritului, tai-chi şi alergări de noapte în grup
- Construieşte o cărare pentru reflexologie , unde oaspeţii sa meargă desculţi pe pietre şlefuite .
Belaqva Spa la Kronwell Brasov, un concept urban ‘Empire State of Mind’
În concluzie , conceptul spa, fază determinantă în crearea unui spa , înseamnă mult mai mult decât simpla înşiruire a caracteristicilor cunoscute , astfel încât nu trebuie să te îngrijorezi dacă nu ai spaţiul , sau resursele pentru a construi un spa mare sau ¨ tradiţional¨. Este important să cauţi experienţe spa multi-dimensionale, tentante , plăcute , bogate, plurisenzoriale. Dacă ştii că există o piaţă pe care o poţi atrage, sau dacă doreşti să atragi clienţi sensibili la stilul de viaţă spa, consideră ideile şi expunerea de mai sus ca mijloace pentru a oferi şi integra experienţe spa în diverse locaţii. Acest lucru se va reflecta pozitiv asupra centrului tău : pe de o parte oaspeţii vor avea o paletă lărgită de senzaţii, pe de altă parte , acest lucru va constitui o ¨ baghetă magic㨠de marketing , pentru a familiariza neiniţiaţii cu multe din elementele unei experienţe spa. Cu timpul , vor aprecia terapiile spa mai tradiţionale şi vor deveni oaspeţi permanenţi , care revin şi te recomandă . În acelaşi fel , connoisseur-ii vor fi recunoscători pentru micile plăceri şi rafinamente pe care le oferi. Un spa se naşte în jurul dorinţelor clienţilor tăi prezenţi şi viitori .
- CONCEPT,
- CONSULTANTA
- concept,
- design,
- hotel,
- horeca,
- spa in hotel,
- management,
- audit,
- proiect spa